22 dec Zondag Puero viejo Costa Rica

24 december 2013 - Puerto Viejo De Sarapiqui, Costa Rica

~~Zondag 22 dec
We hebben het allemaal tot een uurtje of 06:00 uur kunnen rekken, maar toen was wel bijna iedereen op. Beetje zielig voor de andere gasten hihi. Om 06:30 uur konden we gelukkig koffie krijgen. Echte Costa Ricaanse koffie. Mmm. Ons ontbijt hadden we verplaatst naar 07:30 uur. Tsja we waren toch al wakker. Mannen moesten nog ff ajax voetbal kijken. En na het ontbijt nog even wat relaxen, verstoppertje spelen, wandelingetje door de tuin, want ja wat moet je dan als je zooo vroeg wakker bent. We hadden afgesproken dat onze chauffeur er rond 09:30 uur zou zijn. In ieder geval nadat alle koffers in de bus waren gepakt, konden we vertrekken. Ons avontuur ging nu echt beginnen. We reden vandaag naar Hacienda la isla in puerto veijo. Dat was ongeveer 2 uurtjes rijden. Deze rit ging door een prachtige natuur van vooral tropisch regenwoud. We gingen zelfs over een brug waar opnames waren gemaakt van Jurassic Park. Onderweg vertelde onze chauffeur Aldies ons van alles over waar we langs kwamen en onze enige echte eigen talk en reisleider Toon vertaalde dat even. Costa Rica is namelijk een Spaans talig land. Heel handig als je dan familie hebt die in Spanje wonen hihi. Onderweg gingen we nog heerlijk lunchen, omdat peter dat zo verschrikkelijk graag wilde en toen zei onze aller aller allerliefste schone papa ook nog ff dat hij al het gezamenlijke eten ook wel zal betalen. Nou dan zit er niets anders op dan heel veel leuke dingen te gaan doen, want je moet het toch ergens aan uitgeven niet dan….
We kwamen aan bij onze bestemming. De bus stopte bij de oprit. Niet omdat we er waren, maar omdat onze chauffeur  aapjes had gezien in de bomen. JEEEE Zo dat was zo cool. Er was zelfs een babyaapje bij. En bij de accommodatie kregen de ouders en de kids  allemaal hun eigen kamer. We zaten aan een junglebos en er was ook een watertje en daar waren kaaimannen. (soort krokodillen) Die zijn niet gevaarlijk. We hopen ze nog te zien een dezer twee dagen. In ieder geval had onze chauffeur ons gevraagd of wij ’s middags een wandelingetje wilden maken. Dat vonden we een goed idee. Dus we spraken af om 14:30 uur. ’s Avonds zouden we bij onze accommodatie gaan bbq en dus we moesten in ieder geval om 19:00 terug zijn. Zoals wel vaker waren we een beetje laat, maar iedereen ging mee en had een lange broek aan ivm beestjes. Behalve Sjaak en tonie, die hadden dat niet. Onderweg kwamen we langs plekken waar je echt de dorpjes zag. En opeens was er iets gebeurd op de weg. Allemaal mensen langs de kant. Dus de linkerkant van de bus kon het zien. Gelukkig zaten de kids aan de rechterkant. Je gaat toch op letten als je zoveel mensen ziet. En ineens lag daar een man op de grond, hij bewoog niet, had z’n ogen dicht en allemaal bloed uit z’n hoofd. De mensen die erbij stonden deden niets. Ze praten alleen wat met elkaar. Oej. Dat was stront aan de knikker. Toen we voorbij reden kreeg ik al een fout gevoel en inderdaad op de terugweg lag er een wit laken over. Die man die we dus zagen liggen was dus net verongelukt. Op de terugweg moesten we omrijden, zodat je er niet langs reed. Het schijnt dat het een motorrijder was zonder helm en dat degene die hem had aangereden later opgepakt was bij het restaurant waar wij hadden gegeten op de heenreis naar hacienda………omdat hij na het ongeluk was doorgereden. Hmmmm.  Nou we waren alleen nog maar op weg naar ons eerste uitje Kikkers kijken. Nou die hebben we gezien. Ik persoonlijk had wel stiekum een paar wensjes. Ik wilde graag zien de roodoogboomkikker, het luiaard en de toekan. Nou twee van het lijstje hebben we gelijk op het eerste uitje al gezien. Het was de achtertuin van een man. En deze man wist echt heel veel van de diertjes in z’n achtertuin. (dat mocht ook wel want daar betaalde je ook voor) Maar deze meneer had de tuin zo gecreëerd dat de beestjes het ook heel fijn vonden in z’n tuin. We hadden het geluk om best heel wat kikkers te zien, maar ook vogels en zelfs een luiaard. Deze luiaard hadden ze gevonden in de tuin, in de koude natte regen, toen het nog een jong was. Zijn vader had hem meegenomen naar huis en in dekens gewikkeld. Hij gaf hem alleen de bladeren die hij in z’n tuin had en die hij mocht eten en toen hij groter was hebben ze hem terug gezet in de tuin. Daar is hij dus nog steeds. Soms is hij een paar daagjes op pad, maar hij komt altijd terug. Ze hadden zelfs een keer een boa constructor in de tuin met een dikke buik en toen dachten ze dat de dikke buik hun luiaardje was, maar een paar dagen later was het luiaardje gewoon weer terug. Pfff. Mooi he?  Niet iedereen had de rust om daar een paar uurtjes te zijn, maar het was desondanks de moeite waard. ’s Avond hebben we heerlijk gegeten. Het was een bbq, maar eigenlijk was het een buffet met wortel met bruine bonen saus, iets tradioneels voor die bestemming, sla, vlees en heerlijke groenten. Iedereen vond dit echt heel lekker. Het schijnt ook dat deze belg die deze accommodatie runt daar om bekent staat. Hij heeft een heerlijke bijzondere keuken en dat hebben we ervaren ook. Na de bbq is iedereen eigenlijk wel gelijk naar bed gegaan. Naar z’on pittig nachie wil je wel slapen.

1. Jasper Nieuwesteeg:
    24 december 2013
    Wauw, wat klinkt dat heerlijk allemaal (behalve die dooie dan)! Have fun guys!
  2. Iris:
    27 december 2013
    Woooow wat super allemaal. . Ben benieuwd naar jullie volgende avonturen. .. Dikke kus
  3. Papa Henk:
    27 december 2013
    pfffff wat heftig allemaal en je had mij dus toch mee moeten nemen om die doodde man te begraven want daar hebben ze daar geen verstand van maar verder een mooi verhaal en nu van die andere dagen nog wat en graag een paar foto's groetjes en veel plezier daar met zijn allen maar dat zal wel lukken